Friday 28 October 2011

RUMOR HAS IT....

 

      aku terbagun dr tidurku kerna terkejut dgn satu
khabar berita y amat MENGEJUTKAN...mama ku bercerita padaku
ttg berita y dia bawu saja dengar,dari rumah lamaku di bagan serai..




   CERITA BERMULA...


     
      mama baru balik dr kawat kaki di IPD BAGAN SERAI,so mama i 
singgah la rumah kejap..tiba2 di sapa oleh seorang makcik  N (bukan nama
sebenar) y sngt popular di bagan serai...haha..makcik yg paling kuat bergosip di bagan serai..dok blok kekwa..klau korang rajin pegy berek korang tau la..haha..
sambung cerita,makcik nie bertanya,kiah betol ke ank ko amy xcident terok 
di kuala lumpur baru2 nie..katanya koma...betol ke...cik kiah pon terkejot
dgr soalan 2..cik kiah pon terseyum sambill menjawab soalan PANAS 2..
tak la..mana ada...amy ada je kat umah 2...keja dok tido je...
macam mana dapat tau cerita nie,tanya cik kiah kpd makcik N
jawab makcik kuat gosip 2,tak la,saya baru dapat tahu semlm...ADA LA ORG KATA,ank ko si amy 2 xcident kat kl...katanya koma..2 yg saya nak tanya nie...
cik kiah pon skali lagy terseyum...cik kiah bertanya siapa y memberitahu
makcik N,then makcik N pon jawab soalan 2,ntah la..dah lupa dah...
haha..sumpah lawak GOSIP nie..haha..masa bila plak aku ada kat kl..
tau plak aku bawak keta n moto kan...ada plak aku LESEN kan...klau
kata aku tumpang sapa2 pon tak jugak...
    


       SITUASI KEDUA...(cik kiah hendak ke pejabat)


       
       masa cik kiah hendak ke pejabat terjumpa dgn makcik J(bukan nama sebenar) seorang anggota polis wanita di IPD KERIAN...makcik nie pon
bole tahan gak klau bergosip..haha...makcik J pon bertanya kpd cik kiah,
betul ke ank dia amy xcident...cik kiah pon menjawab tak la...amy ada je..
sehat je...makcik J pon terkejot..betul ke amy tak xcident...cik kiah pon menjawap,tak...cik kiah pon tanya dekat makcik J sapa bgytau berita nie..
makcik J pon menjawab ADA LA ORG KATA...cik kiah pon berasa pelik
dan meminta diri...




          SITUASI KETIGA...(cik kiah dlm perjalanan nak pulang ke rumah)



       masa cik kiah berada dlm keta nak menuju ke rumah.cik kiah pon 
terserempak dng seorang lagi makcik...makcik nie isteri kpd ketua 
di IPD KERIAN...makcik A(bukan Nama sebenar)...makcik A pon bertanya
soalan yg sama di tanya oleh makcik N  dan makcik J...betul ke
ank kiah amy xcident di kl...satu berek dah heboh pasal berita nie...
sume org tahu dan bercerita pasal benda nie...sume org ingin tahu pekara sebenar...cik kiah pon menjawab sambil terseyum.tidak la...amy anak saya ada je kat rumah...dia sehat saja...takda apa2pon benda buruk brlaku pada dia seperti yg di ceritakan dlm berita buruk itu...dia tak pon berada di kuala lumpur wat masa nie..dia ada jekat rumah...selepas mendapat keterangan y betol dr cik kiah.makcik A pon memintak diri..sama la jugak ngan cik kiah...cik kiah pon terus 
mghidupkan enjin keta dan meneruskan perjalanan...dlm perjalanan dr bagan serai ke nibong tebal cik kiah hanya terseyum dan kadang2 berasa sngt pelik
ttg berita nie...




            SITUASI KEEMPAT...(cik kiah dah smpi rumah)




         bila je cik kiah smpai kat umah,dia terus bercerita pasal berita PANAS
nie kpd suaminya cik sahrom,kerna aku tidak bangon dr tidur lagi...di sebab mereka bercerita dan gelak tawa mereka sgt kuat aku pon terbagon dr tidur
ku y sngt lena...kebetulan aku tidur di bawah semlm,aku pon mendengar apa yg
di ceritakan cik kiah kpd suaminya cik sahrom...aku apa lagy terseyum pajang la bila mendengar cerita nie...haha...terkejut aku bila mendengar khabar berita nie..siapa la punya angkara membuat berita y sememangnya tidak betul nie..
haha...tp aku betul2 pelik dgn berita nie...tapi bila di fikirkanya kembali
mmg sngt kelakar...org kata sepatah perkataan y keluar dr mulut 2 adalah
satu doakan..dan di sebab kan itu aku berdoa kpd ALLAH supaya aku di jauhkan 
dr benda2 seperti tu..sekiranya mmg dah tertulis takdir aku begitu,aku redha...  




      KESIMPULANYA,jgnlah kita cepat percaya pada khabar angin....kadang2 ada 
y betol..ada yg tak betul...sebelum kita bercerita,baik la kita berjumpa
dahulu or bertanya kpd tuan punya badan,betol ke berlaku seperti  di ceritakan...
klau tidak berlaku mintak2kan sebar benda y benar...tp apapun,aku rasa 
mcm artis sngt..haha...mcm popular je..tp y penting khabar angin nie
sememangnya TIDAK BENAR...


SEKIAN....  

No comments:

Post a Comment